Architektura

Katarzyna Myczkowska (MAK Design): Najlepszym architektem krajobrazu jest natura

Projektowanie terenów zielonych należy do niełatwych zadań. Architekci krajobrazu łącząc wiedzę, umiejętności i narzędzia pracy twórczej pomagają lepiej zrozumieć istotę zieleni i architektury w naszym codziennym życiu poprzez interdyscyplinarne podejście do tematu. O tym jakie są największe wyzwania w pracy architekta opowie Katarzyna Myczkowska architektka krajobrazu, MAK Design.

Patryk Gniedziejko: Kim jest architekt krajobrazu?

Katarzyna Myczkowska: Architekt krajobrazu zajmuje się przede wszystkim ogrodami, przestrzeniami miejskimi i tak zwanymi deptakami. My budujemy całą przestrzeń, która nas otacza, czyli zajmujemy się całym krajobrazem.

P.G: Co łączy w sobie architektura krajobrazu? Jest to nauka interdyscyplinarna, więc jaka wiedza wchodzi w skład architektury krajobrazu?

K.M: Tak jak powiedziałeś, jest to bardzo szeroka gama wiedzy, która nas dotyczy. Jest to m.in. medycyna, bo musimy się znać na roślinach leczniczych, dendrologia, aby wiedzieć, czym są drzewa. Tworzymy inwentaryzacje dendrologiczne i mapy, więc musimy dokładnie znać morfologię drzew.

Zajmujemy się także budową nawierzchni w przestrzeniach miejskich, systemami nawadniającymi, niwelacjami terenu, przygotujemy także tereny pod ogród bądź przestrzeń miejską. Ten temat jest bardzo szeroki. W naszym zawodzie wymagana jest także znajomość historii i kultury, jak i ogólnie wszystkiego, co dotyczy człowieka.

P.G: Czyli ogród, który powstaje, ma w sobie elementy historii tego, co w tym miejscu było kiedyś, teraźniejszości i tego, jaka jest problematyka danego terenu, oraz przyszłości, aby przewidzieć, jak to będzie wyglądało za kilka lat. A na czym polega praca architekta krajobrazu?

K.M: Praca architekta krajobrazu jest wbrew pozorom bardzo żmudna. Przede wszystkim musimy zacząć od poznania klienta, następnie wdrażamy wszystko to, czego się dowiedzieliśmy, powstaje koncepcja zazwyczaj w dwóch egzemplarzach, z czego klient którąś z nich wybiera. Później dobieramy elementy, czyli powstaje główny projekt, który pokazuje nam rzut całego terenu, który projektujemy.

Następnie odbywa się zatwierdzenie i do tego prawdopodobnie powstają wizualizacje, w zależności od życzeń klienta. Ten proces trwa bardzo długo, bo może trwać od miesiąca nawet do roku. Do każdego projektu bardzo dobrze się przygotowujemy.

Robimy pewien harmonogram i na podstawie tego naszego projektu później powstaje ogród, dlatego musi on być wykonany bardzo solidnie. Musimy w nim przewidzieć wiele czynników np. niwelację terenu, aby ta woda, która będzie pojawiała się w ogrodzie, spływała do roślin, a także nawodnienie i roślinność.

Ludzie bardzo często mylnie twierdzą, że architekt krajobrazu jest po to, aby przyjść i powiedzieć gdzie jest rabata, rośliny i jaki jest ich kolor. Tak naprawdę jest to ostatni element pracy i stanowi coś w rodzaju odpoczynku w procesie projektowania.

Wszystko zaczyna się od rozplanowania funkcjonalności terenu.

P.G: Rozpatrujemy także problematykę terenu, prawda?

K.M: Tak, zaczyna się to wtedy kiedy klient zaczyna mówić, co chciałby na tym terenie. To jest dla nas cały klucz tego procesu.

P.G: Jawi się to jako konfrontacja możliwości i potrzeb. Potrzeby klienta i możliwości terenu zastanego, czyli to na ile możemy sobie pozwolić na dane rzeczy, nawet w odniesieniu do finansów, bo oczywiście im mniejszy budżet tym mniej możemy zrobić.

Jakie są fundamentalne zasady w zawodzie architekta?

K.M: Fundamentalną zasadą jest przede wszystkim nasza wiedza, bo bez tego ani rusz. Nie możemy być zwykłymi dekoratorami, bo musimy mieć wiedzę techniczną. Ona pozwala nam robić kolejne kroki, analizować wyzwania i wdrażać je w ten projekt. Jest to przewidywanie pewnej problematyki.

P.G: A zasady w odniesieniu do samego ogrodu to np. duże drzewa — duża przestrzeń, małe drzewa — mała przestrzeń. Projektując ogród, patrzymy na ludzi, bo ogród jest dla ludzi, a nie dla roślin.

Ogród nie jest trwałym obiektem, tylko nieustannym procesem.

Patrząc na dzisiejszy rynek architektury krajobrazu, możemy zauważyć, że pojawiają się projekty profesjonalne i projekty gratis. Powiedz, jaka jest przewaga projektu profesjonalnego nad projektem gratis?

K.M: Odgórnie wiadomo, że projekt płatny jest bardzo dopracowany, natomiast projekt gratis jest zazwyczaj swego rodzaju reklamą, czymś, co dla firm ogrodniczych jest polem do popisu, aby zdobyć klienta.

Także jako architekt krajobrazu z doświadczenia wiem, że nas presja czasu zżera. Kiedy mamy określony czas na zrobienie projektu, który nie przelicza się dla nas na pieniądze, to automatycznie zaczynamy myśleć na skróty. Jest to podstawowy błąd popełniany przez osobę, która chciałaby mieć taki projekt.

Lepiej dopłacić trochę więcej pieniędzy, ale mieć pewność, że to będzie dobrze zrobione. Pamiętajmy, że później przychodzi moment realizacji i wtedy mogą zacząć się tzw. kwiatki.

P.G: Kto jest najlepszym architektem krajobrazu?

K.M: To jest dobry pytanie. Można wymienić wielu projektantów. Mogę wspomnieć tutaj o Marcie Schwartz, która zajmuje się architekturą krajobrazu czy wymienić historyczne ogrody z Anglii, czy z Polski Franciszka Polkowskiego.

Najlepszym architektem krajobrazu jest sama natura.

Jednak to, jak krajobraz żyje i tworzy się, te wszystkie klimaty, które występują na świecie, są najpiękniejsze.

P.G: Tak i my pozwalamy sobie zaczerpnąć inspirację właśnie z tego naturalnego krajobrazu i wnieść trochę tego klimatu do naszych przestrzeni aranżowanych. Prawdę mówiąc, są one sztucznie aranżowane, ale z sercem, bo każdy ogród ma duszę.

K.M: Jest to połączenie klienta i projektanta. To połączona siła.

P.G: Dokładnie. A jak to jest w odniesieniu do budynków kubatorowych, czy też powinniśmy zwracać na to uwagę?

K.M:Uważam, że bardzo, ponieważ tak, jak patrzymy na Warszawę i jej sytuację ze smogiem. Warszawa moim zdaniem staje się jednym wielkim betonowym klockiem.

Powinniśmy zwracać uwagę na to, że mamy powierzchnie na dachach, które należy wykorzystywać, powierzchnię na ścianach, którą można wykorzystać na wertykalne ogrody. Możemy też wykorzystywać materiały degradowalne.

Można też tworzyć ażurowe powierzchnie, płyty, które są teraz dostępne, mają fajny design, co można wykorzystać, powiększając biologiczną powierzchnię czynną. Jest wiele możliwości, jednak trzeba zacząć od zwiększania świadomości w naszym kraju.

P.G: Ty sama jesteś zwolenniczką jakiego stylu projektowania przestrzeni?

K.M: To było dobre pytanie jeszcze kilka lat temu, ponieważ sama się zastanawiałam nad tym, który styl mi najbardziej odpowiada. Uważam, że jest to naturalizm połączony z nowoczesnością i minimalizmem. Jak najmniej sztucznych materiałów w otoczeniu naszego krajobrazu.

P.G: Prawdą jest również to, że zwracamy uwagę na to, jak przestrzeń wygląda na zewnątrz naszego ogrodu, bo dużo osób ogranicza się do tego, co jest przed płotkiem, czyli nasze.

K.M: Tak, to prawda. Jest to podstawowy błąd ludzi, którzy pragną mieć piękny ogród, ale kompletnie nie nawiązują do przestrzeni, która jest na zewnątrz. Należy na to patrzeć, ponieważ ten ogród, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, wciąż żyje i jest to nieustanny proces.

On za 20 lat będzie wyglądał inaczej, a przestrzeń wokół także się zmienia. Mogą powstać blokowiska na około, a drzewa, tak czy siak, urosną. Dlatego trzeba patrzeć do przodu i nawiązywać do tego krajobrazu, żeby tak zwane osie perspektywiczne były widoczne i aby ta przestrzeń współgrała ze sobą.

P.G: Jaka jest recepta na to, aby najlepiej zaprojektować przestrzeń ogrodową?

K.M: Rób wszystko, aby ogród stał się przedłużeniem Twojego domu. Uważam, że to idealne podsumowanie. Dom, w którym żyjemy to nasza rodzina, a ogród to nasz krajobraz i dlatego te dwie rzeczy powinny być ze sobą połączone.

P.G: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Z Katarzyną Myczkowską rozmawiał Patryk Gniedziejko.

foto: Oskar Kujawa

Komentarze Facebook
Udostępnień
Click to comment

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio

Pierwsza na świecie telewizja nadająca regularny program na Facebooku i YouTube, produkująca profesjonalne treści filmowe we współpracy z polskimi przedsiębiorcami, artystami, dziennikarzami, muzykami.

Copyright © 2016 - 2017 by: Compas Multimedia Tomasz Słodki

Do góry
Udostępnień
ś