BIZNES

Aleksander Naganowski (Mastercard): Biznes rodzi się, kiedy zadajemy dobre pytania

Na inauguracji ósmej edycji 50 Kreatywnych w Biznesie, pojawiło się wielu przedstawicieli firm, które wsparły inicjatywę prowadzoną przez Brief.pl. O tym, jak polskie młode firmy mogą wyróżnić się na rynku opowie nam Aleksander Naganowski dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard.

Dominika Maciołek: Jakie są kreatywne biznesy w Polsce?

Aleksander Naganowski: To zagadnienie obejmuje bardzo szeroką definicję. Kreatywność może skupiać się na wymyśleniu samego rozwiązania, ale także na pomyśle jak porozumieć się z kimś innym, aby finalnie z tych działań wyszło coś więcej niż tylko nasz własny pomysł. Myślę, że indywidualna kreatywność w Polsce jest bardzo rozwinięta.

To do czego staramy się namówić, chociażby przez ten ranking, to żeby tę kreatywność wspomagać kontaktami biznesowymi zarówno z dużymi, jak i małymi firmami. Tak, aby otwartość w budowaniu nowych pomysłów wspierała nasze własne. Często myślimy, że sami będziemy tymi najbardziej kreatywnymi, a jednak nie jest ważne to czy działamy sami, ale to, czy odniesiemy na końcu duży sukces.

D.M: Jeżeli mamy swój własny pomysł i jesteśmy kreatywni, jakich kompetencji potrzebujemy, aby przekonać kogoś do swojego pomysłu?

A.N: Przede wszystkim warto mieć bardzo dużo wiedzy i pewnego zakotwiczenia w różnych zakątkach świata. Są pewne różnice, które zauważamy na pierwszy rzut oka, gdy młodą polską firmę porównamy z zagraniczną. Przykładowo wyjeżdzając do Stanów Zjednoczonych widzimy tam mnóstwo osób, które przyjechały z różnych zakątków świata i ich dowolne przedsięwzięcie od razu zawiera w sobie wiedzę i kontekst.

Oni zadają zupełnie inne pytania i co innego jest dla nich oczywiste. Nas czasami ta oczywistość zabija. Delikatne różnice widać, nawet kiedy ktoś jest z innego miasta, a jeżeli ten ktoś jest z Indii, Kanady lub Chin te różnice są diametralne i jest to pożytek dla naszego biznesu.

D.M: Czyli ważna jest różnorodność, czerpanie od siebie nawzajem i podróże?

A.N: Tak, stanowczo. Nie musi to być wiedza twardo biznesowa. Jest to kwestia innego spojrzenia, dojrzewania w innym świecie i przede wszystkim zadawania pytań. Biznes rodzi się w momencie, kiedy zadajemy dobre pytania.

D.M: Czym polscy kreatywni przedsiębiorcy powinni się wyróżniać?

A.N: Nie wiem, czy jest jakaś recepta na to, jak akurat polski kreatywny biznes powinien się wyróżniać. Trzeba się wyróżnić pomysłem, ale nie na to jak powinno wyglądać samo rozwiązanie, ale na rozwiązanie problemu.

Tak naprawdę trzeba znaleźć sensowny, ważny i najlepiej istotny biznesowo problem, za którym stoją pieniądze, bo komuś bardzo zależy na tym, aby go rozwiązać, a my to potrafimy. Paradoksalnie rozwiązanie w biznesie pojawia się chwilę później, bo ważniejsze jest to, żeby zdefiniować sam problem i tym możemy się wyróżnić.

D.M: Czyli diagnozujmy problemy, szukajmy ich, kładźmy na stół i próbujmy je rozwiązywać. Bardzo dziękuję za rozmowę.

Z Aleksandrem Naganowskim rozmawiała Dominika Maciołek.

 

Komentarze Facebook
Udostępnień
Click to comment

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio

Pierwsza na świecie telewizja nadająca regularny program na Facebooku i YouTube, produkująca profesjonalne treści filmowe we współpracy z polskimi przedsiębiorcami, artystami, dziennikarzami, muzykami.

Copyright © 2016 - 2017 by: Compas Multimedia Tomasz Słodki

Do góry
Udostępnień