BIZNES

Jak kobiety realizują się na stanowiskach menedżerskich? – Paulina Szczepanek

Najnowsze badania wykazują, że kobiety doskonale sprawdzają się na wysokich stanowiskach biznesowych. Z czego to wynika? Czym różni się szef mężczyzna od szefa kobiety? O tym porozmawiamy z Pauliną Szczepanek psychologiem społecznym, coachem i wielokrotnie nagradzanym praktykiem biznesu.

Dominika Maciołek: Obserwując siebie i inne kobiety na stanowiskach menedżerskich w korporacjach biznesowych, jak myślisz, co jest dla nich największym wyzwaniem?

Paulina Szczepanek: Moim zdaniem największym wyzwaniem stojącym przed kobietami jest przede wszystkim pokazanie, że mamy charyzmę, charakter i potrafimy prowadzić innych ludzi do celu, te cele realizować, a przede wszystkim je sobie stawiać. Musimy pokazać, że potrafimy zarządzać zespołami w bardzo efektywny sposób, jasno określić swoją ścieżkę kariery i to, w jakich kierunkach chcemy się rozwijać. Myślę, że to są te wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się kobiety.

D.M: Spotkałaś się, z tym że kobieta pełniąca funkcję szefa lub menedżera musiała udowadniać swoje kompetencje, doświadczenie, wykształcenie do tego, żeby zarządzać dużymi zespołami w korporacjach finansowych, a mężczyzna na podobne stanowisko, z podobnym potencjałem wchodzi z dużo większą pewnością siebie?

P.S: Tak, bo ogólnie przyjęło się, że mężczyzna to ten, który rządzi taką twardą ręką, będzie umiał budzić w ludziach respekt i dzięki temu wyniki będą na wyższym poziomie niż w przypadku kobiet.

Natomiast niejednokrotnie okazywało się, że to kobieta – swoją osobowością, pewnością siebie, mocną potrzebą rozwoju i pokazania, że ma swój charakter, że wie, po co jest w danym miejscu, że ma pomysł na siebie i swój zespół – udowodniła swoją siłę w biznesie. Potrafimy doprowadzić swoje zespoły do tego miejsca, w którym chciałybyśmy, aby były.

D.M: Co takiego my kobiety mamy, że jesteśmy skuteczne na tych stanowiskach menedżerskich? Co nam pomaga lepiej realizować się w tej roli? Badania publikowane w ostatnich latach pokazują naszą siłę i skuteczność oraz to, że idziemy po władzę w biznesie.

P.S: Mogę powiedzieć, że kobieta wygrywa charakterem. Mówimy tutaj o takich rasowych kobietach, które wiedzą, czego chcą. Przychodzą do pracy w szpilkach i potrafią pokazać, że znają kierunek i mogą pomóc.

W kobietach fantastyczne jest to, że mimo tego, że jasno stawiają granice i potrafią wyznaczać i przedstawiać ludziom cele, to mają naturalną potrzebę zaopiekowania się tymi zespołami. Cechują się wielką empatią ubraną w jasne reguły i zasady. Dzięki temu możemy w ciekawy sposób uczyć i wdrażać innych ludzi,a ponadto pokazywać i wyznaczać kierunki, co jest  mocno rozwijające.

D.M: Co pomagało Ci w byciu skuteczną jako szef zespołów handlowych?

P.S: Nietypowa osobowość i to, że kocham życie i podchodzę do niego z uśmiechem.

D.M: Za nami widać logo naszego nowego projektu: Kobieta skuteczną jest. W związku z tą akcją chciałabym zapytać, jak wygląda temat emocji. Mężczyźni mówią o nas, że jesteśmy istotami bardzo emocjonalnymi, a emocje nie są zbyt dobrym doradcą. Jaka jest Twoja opinia w tym obszarze?

P.S: Oczywiście kobieta jest ubrana w szeroką paletę emocji i one bardzo szybko potrafią przejść z euforii do smutku. Jednakże moim zdaniem na podstawie swojej osoby i swoich koleżanek, które twardo stąpają po ziemi w biznesie, wiem, że te emocje mogą pomagać. To, że potrafimy zrozumieć ludzi, usiąść z nimi, porozmawiać, a nawet popłakać, to też jest ważny moment w biznesie, bo pokazuje  to, że człowiek realizujący swoje cele w pracy, nadal jest po prostu człowiekiem.

Dając członkom naszego zespołu taki moment, aby mogli zachowywać się naturalnie ze swoimi emocjami, realizujemy bardzo ciekawy i fajny sposób zarządzania. Oczywiście trzeba być mocno świadomym człowiekiem, żeby też nie przeholować w jedną lub drugą stronę, natomiast myślę, że emocje mogą być dobrym doradcą, bo niejednokrotnie pokazują nam, że potrafimy, że jesteśmy zawzięte, że mamy jasno wyznaczone cele i pomysł na siebie. Także to, że jesteśmy radosne w tym dążeniu do celów.

Nasz projekt Kobieta skuteczną jest, ma pokazać, że siłę na to, aby realizować swoje marzenia, kobiety mają w sobie. Mówię o takich marzeniach jak bycie prezesem, szefem, przedsiębiorcą – to są takie rzeczy, które kobieta może osiągnąć dzięki zasobom, które w sobie ma.

D.M: Kobiety mają wokół siebie wiele stereotypów, które często inni menedżerowie nam przylepiają. Empatia sprawia, że potrafimy wczuć się w czyjąś sytuację np. rozpoznać konflikt na wcześniejszym etapie. Inteligencja emocjonalna bardziej odpowiada za nasz sukces w biznesie niż np. IQ, które ma mniejsze znaczenie, jeżeli chodzi o skuteczność.

Jak panowie menedżerowie postrzegają takie zdecydowane kobiety, które zarządzają dużymi zespołami i realizują w 100% plany sprzedaży i widać, że ich zespoły są skuteczne, wypełnione dobrą atmosferą? Jak wygląda postrzeganie takich kobiet, które świetnie realizują  się w funkcji menedżerskiej?

P.S: Nie jest tajemnicą, że mężczyźni postrzegają nas jako emocjonalne istotki, mówią np. a wy baby to zawsze musicie się kłócić – to są takie potoczne slangi, które gdzieś tam się przyjęły. Natomiast obserwuję, że mężczyźni mają respekt względem kobiet, że jest taki trend, który pokazuje, że kobieta wiele znaczy na rynku pracy.

Kobiety są też skłonne do współpracy, więc mężczyźni niejednokrotnie czerpią z naszego doświadczenia i chętnie zadają nam pytania. Więc są to takie punkty zwrotne, w których widać, że kobieta może dzielić się swoim doświadczeniem. Myślę, że to jest fajne, że mężczyźni otwierają się na współpracę, bo niejednokrotnie było tak, że facet facetowi, chce dokopać i rywalizować, a tutaj jednak jest taka tendencja do nawiązywania współpracy.

D.M: Jako podsumowanie naszej rozmowy, zapraszam widzów do najnowszego wydanie miesięcznika Personel i Zarządzanie, który jest dedykowany działom HR. Ku mojemu zaskoczeniu znalazł się w nim artykuł Chodzi o ten taniec między kobiecością a męskością.

Zachęcam do przeczytania tego wywiadu z Michelle Miller, która rzuciła Wall Street, aby spełniać swoje marzenia. W artykule mocno poruszony jest aspekt rywalizacji między mężczyznami a kobietami właśnie w korporacjach. Dziękuję za rozmowę.

Z Pauliną Szczepanek rozmawiała Dominika Maciołek.

Komentarze Facebook
Udostępnień
Click to comment

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio

Pierwsza na świecie telewizja nadająca regularny program na Facebooku i YouTube, produkująca profesjonalne treści filmowe we współpracy z polskimi przedsiębiorcami, artystami, dziennikarzami, muzykami.

Copyright © 2016 - 2017 by: Compas Multimedia Tomasz Słodki

Do góry
Udostępnień
ś