Firma Performatywka

5 aspektów istotnych w nauce tańca

Jazz oraz jego wszystkie odmiany i odłamy są zaraz po balecie jedną z najciekawszych technik tanecznych.

Wymagają od nas poświęcenia, począwszy od czasu (raz w tygodniu do dwóch godzin), przez siłę (głównie motywację do chodzenia na zajęcia), skupienie (medytację) i wytrzymałość (zakwasy to norma po pierwszym spotkaniu).

Dzięki jazzowi możemy pięknie ukształtować nasze ciało, ale także ducha, bo mało kto wie, że taniec buduje własne ja…

1. Kształtowanie postawy

Wiele choreografii jazzowych opiera się o płynność ruchu, przez co w odbiorze widzów taniec ten wydaje się być lekkim, nie wymagającym specjalnego wysiłku fizycznego. Początkowe kroki do osiągnięcia ,,light motion” czyli zwolnionego ruchu ciała nie są wcale łatwe. Efekt finalny jest jednak wart ciężkiej pracy. Zaczynając ćwiczenia spowodujmy swego rodzaju spięcie w ciele, szczególnie w brzuchu i nogach. Pozwoli to utrzymać pionową statykę ciała.

Ramiona powinnyśmy mieć opuszczone i wypchnięte do tyłu, głowę lekko ku górze na wyciągniętej szyi. Niektóre figury wymagają spięcia rąk, inne zaś ich szerokiego rozłożenia. W klasyce m.in. kciuk łączymy ze środkowym palcem, co daje niesamowite doznania wizualne. Niekiedy w choreografiach wykorzystywany jest odcinek lędźwiowy jako zaokrąglony czyli nasze ciało wygląda jakbyśmy zwijali się do pozycji embrionalnej, innym razem kręgosłup jest prosty, a jeszcze innym nadmiernie wzniesiony do przodu (m.in. w pozycji ,,arch”).

2. Nauka techniki

Wiele figur i pozycji zależy od koordynacji naszego ciała i zapanowania nad nim. Bardzo dobrze spięte mięśnie brzucha, ud i łydek oraz podciągnięte rzepki pozwolą na jednoczesne utrzymanie pionu jak i wykonanie piruetu. Brzmi skomplikowanie? Na szczęście trener podczas zajęć jest w stanie wytłumaczyć o co chodzi. Ważnym jest tu wejście na tzw. relève czyli półpalce i zejście do pliè – przysiadu.

Wyciągnięta szyja i oczy, które upatrzyły wcześniej jeden punkt na wysokości wzroku są bardzo ważne i ręce… Ręce, które zamykają się podczas kręcenia piruetu i otwierają, kiedy znów próbujemy zrobić piruet. Jeśli nie damy rady ustać na tzw. relève, to możemy zrobić to na całej stopie (czyli na flexie). Powoli, sukcesywnie i bez zbędnego ,,parcia” doskonajmy piruet, Możemy także spróbować innych elementów techniczne w jazzie (slide, swing, itd.).

3. Istota rozciągania

Stretching poprzedzający zajęcia taneczne to podstawa. Musimy zadbać o to, aby nasze ciało było przygotowane do wysiłku fizycznego i wielu nowych, powtarzanych wielokrotnie na zajęciach póz, pozycji i figur. Stretching to nic innego jak rozciągnięcie. Zaczynając od pozycji stojącej rozgrzewamy każdą część naszego ciała w taki sposób, aby pozostawać praktycznie non stop z prostym kręgosłupem!

Tak, to właśnie kręgosłup jest złotym środkiem i miejscem kulminacji wszelkich bodźców zewnętrznych – o co chodzi – pokażę podczas zajęć. Ćwiczenia zmierzające m.in. do zrobienia szpagatu też bazują na prostym kręgosłupie. Przed tańcem właściwym zarówno ręce, nogi i tułów powinny być rozciągane przez ponad 20 minut.

4. Amortyzacja

Ciekawym i dość częstym zjawiskiem są kontuzje wywołane nieodpowiednim upadkiem (choć upadek w jazzie jest bardzo ważny). Wyskok i kolejno upadek z hukiem na rękę lub nogę wcześniej do tego nie przygotowaną, wywołują problem, który może prowadzić do kontuzji. Jednak pamiętajmy, że w jazzie upadek jest częścią choreografii. Jeśli będzie dłuuuuugi i wooooolny, to osiągniemy zamierzony efekt i nic sobie nie zrobimy.

Jeśli słabo wychodzi nam taki upadek, to rozwiązania możemy szukać np. w “słabym” brzuchu. Do poprawy tej części ciała potrzebna będzie seria ćwiczeń fizycznych.

5. Wyzwolenie

Brzmi skomplikowanie? Ale wcale tak nie jest. Na sali zajęciowej, w myśl frazy ,,tu i teraz” zapomnieć należy na kilka chwil o codzienności, obowiązkach, problemach i innych obciążających nasz umysł sprawach. Skupmy się na sobie, na precyzji ruchu, szlifowaniu figur i muzyce. Poczujmy każdą partię ciała, każdy mięsień i wraz z rytmem odegrajmy swoją rolę – wejdźmy w taniec całym sobą. Potrzebna jest do tego motywacja i chęci.

Patryk Gniedziejko

Komentarze Facebook
Udostępnień
Click to comment

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio

Pierwsza na świecie telewizja nadająca regularny program na Facebooku i YouTube, produkująca profesjonalne treści filmowe we współpracy z polskimi przedsiębiorcami, artystami, dziennikarzami, muzykami.

Copyright © 2016 - 2017 by: Compas Multimedia Tomasz Słodki

Do góry
Udostępnień
ś